Wednesday, December 12, 2012

sabar itu indah

entry kali ni aku ambik dari kata2 kawan aku merangkap bff aku (sangat.. -_-) haha... siapa lg kalau bukan si nabihah juhari.. dia la kawan yang selalu ada ngan aku sekarang.. semua aku kongsi ngan dia.. ya la kan.. hidup jauh dari family and kawan2 yang lain.. so dengan dia aku selalu mengadu nasib.. dia la teman berkongsi rahsia, bergelak ketawa, bergaduh, bertekak, semua la.. sampai kadang2 orang lain pun hairan tengok kami.. tengok macam tengah bergaduh tapi masih bole ketawa dalam masa yang sama.. 2 la uniknya sebuah persahabatan.. ^___^

ok.. back to the our topic "sabar itu indah".. semua orang tau sabar itu separuh daripada iman.. so sejauh mana tahap kesabaran kita, maknanya banyak 2 jugak la tahap iman kita.. erk.. cam tu ke?? almaklum la, aku ni bukannya pandai sangat pasal ilmu2 agama ni.. and aku mengaku kekhilafan diri ni.. terlalu leka dengan hidup yang sementara sebelum kehidupan yang kekal nanti.. (cuba memuhasabah diri) so, bila bercakap pasal kesabaran ni, aku mengaku yang aku ni sangat sangat la mempunyai tahap kesabaran yang nipis.. tak percaya?? tanya la biha ni.. sebab tu bila ada apa2 yang bole mencabar kesabaran kami, mesti dia cakap "sabar aida sabar.. walaupun nama kau bukan sabariah".. and setiap kali tu jugak la aku akan jawab, "sebab nama aku bukan sabariah la aku tak bole sabar" ( apa kaitan la plak nama sabariah ngan sabar kn?? ntah apa2 la kitorang ni.. haish..)

tapi tu la.. kita hidup ni bukan sorang2 and macam2 hal akan berlaku.. apa yang berlaku tu pun sedikit sebanyak akan menyentuh tahap kesabaran kita sebagai manusia.. setiap apa yang berlaku dan yang mencabar kesabaran kita semuanya ujian kita sebangai hamba-Nya.. sama ada kita bole tempuhi dengan senyuman atau sebaliknya pun bergantung juga kepada tahap kemampuan kita.. jadi, walaupun apa pun yang kita hadapi dalam hidup ini, SABAR adalah sangat penting supaya kita bole tempuhi hidup kita dengan hati yang tenang dan gembira.. >__<

p/s : senyum la dengan semua yang kita hadapi.. sebab senyum tu kan manis.. chu~


No comments:

Post a Comment